tisdag 20 augusti 2013

Apelsin och tårar

En kväll där ilska och tacksamhet gått hand i hand....så sammanfattar jag min kväll!!

Fick magknip från ingenstans. Kröp ihop i soffan.
Det ringde.
Petter svarade.
Förstod att det var nått som rörde mig.
Han avslutade och började förklara vad samtalet gällde.
Då ringer det igen.
Anki knackade på. Vi skulle boka in tid att träna ihop,

Men.... Vi fick åka iväg!
Samtalet kom från en i Gospelkören som stod med två män som hon förstod var flyktingar hemma i sin trädgård.

Hon förstod att de inte visste var de var och vart de skulle.
Anki och jag hoppade in i bilen och hämtade upp dessa herrar.

Två nummer att ringa hade de på en lapp. Ett var ett jour nummer!! Men inte svarade det någon!

Två män som inte vet var de är och var de ska som pratar Arabisks och två töser som vet var de är och de pratar Svenska!!!
Haitham!!!! Tack snälla du!! En fantastisk vän som pratat Arabiska!! Vi hämtade upp Haitham, så nu var det tre herrar bak i bilen!!

Vi förstod att dessa herrar kommit till vår lilla stad idag...
Att de bodde lite utanför "city"
Då så.... Vi letade och åkte runt lite överallt.
Nä... Inte här
Nä....
Nä....

Små ledtrådar och gediget sökande och pusslande så hittade vi till deras nya "hem"!!

De var lyckliga och tacksamma!!
Välkomna! Kom in till oss!!

Ja men... Kanske en annan gång...eller NU!

Vi välkomnades in. Vi möttes i dörren av deras fruar och tre barn!
Barnen var glada att se pappa och farfar igen!!

Vi blev bjudna på en apelsin och ett äpple!!

Att sitta med främmande människor och dela en apelsin och krama oroliga händer och se tårar falla är en speciell känsla och upplevelse!!

Alltså MIGRATIONSVERKET!!!! Det är för mig snart den grövsta svordomen jag kan komma på!!

Denna familj en pappa och en mamma, deras son, hans fru och deras 3 barn kom till Sverige för en vecka sedan. Idag kom de från Göteborg till Tidaholm. De visades till deras lägenhet strax utanför stan. Sedan tog de herrarna i bilen och släppte av dem i centrum för att handla. De informerade den om att det gick buss förbi deras boende.
Bussarna går ju inte så ofta.... Inte alls på kvällarna...
Vart de kom ifrån visste de inte.....

De har kläderna de har på sig... Barnen frös... Tshirt blir lite kallt nu i augusti.... Skor.... Kan va skönt att ha på fötterna.....

Åh....

De frågade frågor som : ska vi stanna här? Hur länge?

Alltså.... Jag blir så ledsen och besviken!!!!

Jag är tacksam för att få bo i Tidaholm och allt jag har!! Familj, vänner, jobb och hem!!
Tack Gud för att du vakar över mig!!!

Nu orkar jag inte skriva mer!! Tacksam ska jag nu avsluta min kväll här hemma och gå och lägga mig i min sköna säng och sova tryggt!!!

"Allt vad du vill att människor ska göra mot dig skall du oxå göra för dem"

Tack Anki för ett fantastisk teamwork ikväll!!!!





- Posted using BlogPress from my iPhone

2 kommentarer:

  1. Goa Lisa och Anki ni är änglar!!!
    Är det något jag / vi kan hjälpa till med till den nyanlända familjen ???
    Kram Eva och LC 113

    SvaraRadera