lördag 31 december 2011

Människa se dig i ögonen!!

Jag vet att det är många som läser min blogg och undrar vad som hänt och hur det går för våra nya vänner!
Det har inte hänt nått skulle man väl kunna säga och massor skulle man oxå kunna säga!

Igår när vi kom dit kände jag att nu klarar vi inte det här länge till..... En man hade så ont i en tand.... Jo den var av,... Ena halvan i munnen andra i en plastmugg! Ringde tandvården, lyckades få en tid redan som idag på fm!! Tack!!!
Sen kommer de med papper som de inte förstår..,, allt står på svenska,..., jag ringde Elin och Rune på rödakorset och några andra har tagit kontakt med oss nu! Anki var med mig och Petter där igår! Nu hjälper hon till att samordna kläder, skor och leksaker! I förmiddags när vi åkte dit var vi 6 st plus vår lille Aron;)! Tack underbara ni för att ni kom!! Petter, jag Aron och en av våra nya vänner åkte till tandläkaren, de andra var kvar! Katarina och hennes tandsköterska var fantastiska! Lagom när vi kom tillbaka så kom posten! Hur i hela helsefyr..... Kan det vara tänkt????? Migrationsverket skickar ut ca 3 brev per familj, det är 8 familjer, med beslut, för kännedom och kallelser till deras utredningar om uppehållstillstånd osv på SVENSKA!!!! Hur ska de förstå???? Det står så fint att tolk är bokad till mötena.... Inte en människa från migrationsverket har varit där i hjälp dem att komma tillrätta.... Många som pratar med mig tror att det finns någon personal där och art kommunen hjälper dem! Men varken vi eller de 25 människorna på flykt har sett någon från dessa ställen där för att vägleda och stötta! Jag hoppas så att det värker i mitt hjärta att det kommer gå bra för dessa människor, och att fler vågar öppna upp för dem!

Oj oj oj... Jag har massa att skriva.... Men nu är jag trött! Jag har haft en fin kväll med massor av vänner i fröjered! Tack Sara och Mikael och puss Malin för denna uppbyggande kväll! Imorgon är det nyårsafton Och då ska vi förbereda för Rebeckas 8 årskalas. På kvällen ska vi umgås med vänner och ära gott!!! Jag är så sjukt tacksam för allt och alla som finns runt mig!

Natti natti






2 kommentarer:

  1. hej Lisa! Blir väldigt ledsen över det jag läser och tycker det är hemskt..... ingen ide att hjälpa människor om man tror att det hjälper att bara ta hit dem och sen får de klara sig!!?? Förvånansvärt =(
    Tänkte bara att jag har en hel del barnkläder ifall det finns behov.. det mesta är i srl 110 116men även små kläder som 80 och 86.. vet inte om det finns behov, annars får ni gärna dem av mig om det kan hjälpa?? mvh Sofia ider

    SvaraRadera
  2. Tack själva! Det var mysigt igår kväll! Och som sagt - mer kläder finns i min källare!

    SvaraRadera