torsdag 29 december 2011

Minns du hans ögon?

Ja.... Julen var det! Kommer att dela med mig av bilder och tankar från två perspektiv!i

Till Tidaholm kom den 23 dec 25 människor på flykt.....
Den 25 december åkte vår familj och en familj till för att hälsa de
Välkomna till vår stad! Vi åkte och Köpte frukt och dricka, Godis som blev över från julnatten i kyrkan tog vi oxå med! Åkte dit knackade på! Vi möttes av fina människor som log mot oss!

Vad har hänt sen dess? Jo, igår stod jag med en mans alla papper i min hand.... Alla handlingar han har... Vi kunde inte prata med varandra, språket är inte gemensamt! Vi pratade i telefonen med hans släkting som nu bodde i Stockholm och kunde lite svenska! Jag stod där med en man framför mig som litade helt på mig.... Jag stod där med papper som betyder hur mycket som helst för honom.... Konstig känsla..... Hans släkting frågade mig- snälla tala om för oss var han är....
Han visste inte att han var i Tidaholm! På ett av hans papper stod det att han skulle infinna sig på Migrationsverket i en stad långt upp i landet på måndag den 2 jan kl 9.30!
Ja jisses.... Hans kort med pengar från Migrationsverket hade blivit spärrat då han slagit in fel kod på bankomaten! Åh klant tänker du... Eller.... Alla läser ju inte från vänster till höger!!!

Idag ringde jag till Migrationsverket för att fråga hur vi skulle Göra för att han skulle få sina pengar....
Han får komma hit sa de! Hit ja!!! Till Skövde! Med buss!! Men han har ju inga pengar!!!
Idag har Petter och jag varit i Skövde med 3 st människor på flykt .... Nu hoppas vi att det ska ordna sig så de får pengar....

Det var tur att de löste sig på Migrationsverket i eftermiddag! De stod inte så högt i kurs hos mig idag på Skövde kontoret!!
Jag ringde innan vi åkte till Skövde för att försäkra mig om att det säkert var öppet! Då hör jag i luren..... - åh.. Suck!! Vad det ringer idag... Jag tryckte bort det!!
Ja JXXCVJGH!!! Grr!' Jag mulnade!! Ringde upp igen och frågade om de hade mycket att göra och om det ringde mycket hos dem idag? Ja, jo...
Ok! Jag hörde att du sa det när du trodde att du tryckte bort mig! Jag trodde du jobbade och att mina skattepengar går till din lön? Jag försöker hjälpa! Då blir jag ledsen när någon bara trycker bort mig för att det ringer i en växel hela tiden!
Får svaret- Jasså det blir du!

På dessa dagar har vi börjat få lite överblick på det hela... De lämnades av här.... Ingen har ännu kommit och kollat så det funkar för dem! 8 familjer, från olika länder som talar olika språk, med olika erfarenheter på ett vandrarhem med ett gemensamt kök.

Vi har samlat ihop kläder skor och leksaker och åkt bort med! Tack alla som hjälpt till!! Så om ni möter dessa människor på stan i Dieseljeans och Eccoskor, så är det ett bevis på att det finns människor som har stora varma kärleksfulla hjärtan och ser till sina medmänniskor!! Det kan hända att Migrationsverket kommer svära en och annan ramsa över mig och Petter.... Men det tar jag!!!
Så om ni möter dem på stan; le mot dem!! Låt Tidaholm bli en stad de ser tillbaka på med värme!!

Tänk på att Främlingar är vänner du inte känner!!

Skriver mer en annan dag:)

- Posted using BlogPress from my iPhone

4 kommentarer:

  1. ÅÅÅ va fint gjort!
    Är det bara att åka dit och lämna kläder och leksaker?

    Hoppas det löser sig för dessa människor!

    SvaraRadera
  2. Du underbara, fantastiska människa!! Tack för att du finns <3
    hoppas så att Tidaholm välkomnar alla dessa rädda och vilsna människor och ger de en plats i sina liv och sina hjärtan!
    Kämpa på...världen behöver massor av människor som ni!!
    Kram Johanna Norrgård

    SvaraRadera
  3. Det är fantastiskt att det finns människor som du Lisa.

    SvaraRadera
  4. Härligt att läsa :) behövs det mer kläder, saker etc och i så fall är det vuxenkläder enbart eller även till barn/ ungdomar? Vill gärna bidra om det behövs.

    SvaraRadera